Exempelkartor

MSB rekommenderar

  • Använd den gemensamma, nationella bakgrundskartan
  • Säkerställ tillgång och aktualitet
  • Använd det nationella referenssystemet SWEREF 99 TM och höjdsystemet RH 2000
  • Använd SiTaC-symboler vid skogsbrand
  • Kommuner bör genomföra Blåljuskollen för att säkerställa den kvalitet på data som blåljusverksamheter behöver
Effektiva insatser kräver ofta samordning som i sin tur ställer krav på en gemensam och aktuell lägesbild. En förutsättning för detta är förstås en gemensam bakgrundskarta, men även tillgång till verksamhetsspecifik information och information om den aktuella händelsen.

En förutsättning för att skapa en karta som kan ge en aktuell lägesbild är att man lägger ihop flera typer av information:

  • Bakgrundskarta
  • Verksamhetsspecifik information
  • Händelsespecifik information

Under fliken Nationell Bakgrundskarta kan du läsa mer om de geodata som rekommenderas som bakgrundskarta.

Nedan beskrivs vad som är typiskt för verksamhetsspecifik information samt händelsespecifik information och ett exempel på hur denna typ av data använts vid hantering av en fiktiv skogsbrand.

  • Verksamhetsspecifik information
  • Händelsespecifik information

Genom att kombinera olika typer av bakgrundsinformation med verksamhetsspecifik och händelsespecifik information kan kartan bli ett effektivt hjälpmedel för att hantera en händelse på ett effektivt sätt.

Vill du veta mer? Här hittar du ett fiktivt exempel där en skogsbrand hanteras med olika typer av geografisk information som stöd för att ta fram en lägesbild och planering av insatsen.